אני מאמין כי ביטוי עצמי הינו העיקרון החשוב ביותר בכל צורת אומנות שהיא, ובכלל זה לימודי גיטרה. כל דבר שלא מצליח להיות ביטוי עצמי, הוא נחות יותר, לדעתי. אני לא אשכנע אותך באמונתי זו, אלא אני יוצא מתוך הנחה כי אתה כבר מאמין באמונה זו, ואנסה לתת לך רעיונות פילוסופים ומעשיים להשגת הדרך לביטוי עצמי.

איך אתה רואה את עצמך?

אם ביטוי עצמי הינו שיא האמנות, ואם אתה משתוקק ומנסה לבטא את עצמך בדרך אמנותית (לימודי גיטרה), הרי שאתה אומן. בעבר, לא השתמשתי במושג “אומן” בכדי לתאר מישהו שהוא לא יוצר אומנות גבוהה או גאונית. אלא שמרתי על ביטויים אלו כמו אומנות, אומנים או מוסיקאים רק לאנשים אשר הגיעו לדרגת מצוינות גבוהה. אולם בתור מורה לגיטרה (ברחובות), כותב שירים, ובא לידי ביטוי עצמי, שיניתי את השימוש במושגים אלה לרווחת כל הסטודנטים שלי אשר לוקחים שיעורי גיטרה.

הצעד הראשון הוא להפסיק לחשוב על עצמך  כ”סתם” גיטריסט או כסטודנט הלוקח שיעורי גיטרה. אקח את זה אפילו צעד אחד נוסף ואמליץ לך לא לחשוב על עצמך כמוסיקאי. אתה, הנמצא במהלך לימודי גיטרה הופך להיות אומן. המוסיקה הינה האמצעי והגיטרה הינה הכלי, אבל אתה הוא זה שעושה את האומנות. מעכשיו והלאה, כאשר מישהו שואל אותך מה אתה עושה, אל תשיב לו שאתה גיטריסט, מוסיקאי או לוקח שיעורי גיטרה. תוכל להגיד שאתה אומן. אם יבקשו ממך פרטים נוספים, אתה יכול לספר שהמוסיקה הינה האמצעי והגיטרה הינה הכלי. אני מבטיח לך שהרושם שתעשה יהיה משמעותי יותר מאשר תגיד “אני נמצא עכשיו במהלך שיעורי גיטרה”. אולם, מעבר להתרשמות של האחרים, תוכל להתחיל להאמין בזאת בעצמך (למרות שאתה עדיין נמצא בשלבים של  לימודי גיטרה). הדרך בה אתה רואה את עצמך כאומן, ולא כאדם אשר לוקח שיעורי גיטרה ומנגן בזמנו הפנוי, חשובה מאד להיותך מוסיקאי, ותשפיע על התוצאות שתקבל כאשר תנסה להביע את עצמך.

מה אומנים אחרים עושים?

כעת כשהשתכנעת כי הינך אומן ולא מחפש “סתם” לימודי גיטרה, חשוב כדרכם של אומנים. אם היית יכול לראות פסל במהלך עבודתו על פסל חדש העשוי אבן או ברזל, מה אתה חושב שהיית רואה? (חשוב על זה כמה דקות לפני שתמשיך לקרוא). הפסל, מדמיין לעצמו מה הוא רוצה ליצור. הדרך בה הוא חוצב בחומר נקראת ביטוי עצמי. בתחילה יש רק גוש של חומר, אבן או ברזל. הפסל חייב להסיר את כל החומר שהוא אינו זקוק לו, כך שרק הדמות עליה חשב-תישאר.

עכשיו חשוב על דרכם של נגני הגיטרה במהלך כתיבת שיר. מה שקורה אצל רוב נגני הגיטרה הוא שהם לוקחים את הגיטרה ומתחילים לאלתר כמה אקורדים ומלודיות כמו במהלך שיעורי גיטרה. תהליך זה יכול להיערך שעות עד שמשהו נשמע להם יפה ונכון. אם ניסית זאת, אתה בוודאי יודע שלוקח הרבה זמן למצוא משהו שאתה אוהב. ופעמים רבות- לא מוצאים. חשוב על לימודי גיטרה ארוכים וחוזרים על עצמם, ותבין מהו תיסכול.

הבעיה האמתית מתחילה לאחר מציאת חלק מהשיר, כאשר הוא חייב להתאים ולהתחבר לחלקים או רעיונות אחרים שכבר נמצאו. האם ציירים (כמו מיכאלאנג’לו למשל) ציירו בשיטה זו בכל פעם שהם רצו לבטא את עצמם? האם הם ציירו על צד אחד של הקנבס קווים שאינם קשורים זה לזה? אומנות מודרנית, פעמים רבות, עושה זאת, אולם לא אביא אותה בתור דוגמא, מפני שכתיבת מוסיקה היא אומנות עמומה או מעורפלת. המוסיקאים צריכים עזרה דווקא בפרטים הקטנים ובתיאורים הספציפיים, כפי שנעשה בשיעורי גיטרה.

למרות שאני מאמין כי כל דרך לעשיית מוסיקה היא נכונה, אני חושב שהדרך בה גיטריסטים יוצרים אותה מוגבלת, ויתרה מכך, לא עובדת ביעילות למען מטרות הביטוי העצמי.

 

להגיד את הברור מאליו:

אני מאמין כי כל האמור הוא ברור מאליו. והסיבה לכך, שרעיון זה כל כך פשוט עד שהרבה אנשים פשוט שוכחים אותו. בשביל להיות מסוגל לבטא את עצמך, אתה חייב לדעת מה אתה מבטא. זה לא מספיק לבחור את הגיטרה הנכונה, לבחור מורה לגיטרה או לתכנן שיעורי גיטרה, ולהתחיל לאלתר את האקורדים או המלודיות הנכונות, כך שהחלקים יתאימו זה לזה, ולהגיד “אני מבטא את עצמי באמצעות המוסיקה שלי”. זה נכון שאתה כתבת את המוסיקה, אבל מה בעצם ביטאת? לא משהו מאד ספציפי. גם אם אתה כותב לחנים לשיריך, והמוסיקה היא זו שמומצאת ראשונה, משמעותן של המילים לא נלקחת בחשבון לפני הכתיבה, כך שהמוסיקה לא ממש מבטאת את מה שהמנגינה רוצה לעשות. אין שום דבר פסול בלכתוב מוסיקה לפני המילים ,כל עוד אתה שואל את עצמך במהלך הכתיבה “מה אני מנסה לבטא מבחינת רגשות, מחשבות, אירועים וכו’?”

השוואה לשירים קלאסיים- פופולאריים

הנקודה הבאה חשובה ביותר במיוחד למי שכותב בעצמו שירים. הרבה מהשירים המצליחים ביותר שיש להם מילים משמעותיות, הם בעלי מוסיקה די בינונית. לדעתי האישית, בוב דילן הוא דוגמא מצוינת לכך. למשל השיר “דופק על דלתות גן העדן” (Knocking on Heaven’s Door) הוא שיר נחמד עם מילים משמעותיות. מה יקרה אם תקשיב רק למוסיקה, ללא המילים? סביר להניח כי זה יהיה די משעמם. והסיבה לכך היא שהאקורדים חוזרים על עצמם, ונראה כי אין שום התפתחות במהלך השיר. הדבר דומה להרבה שיעורי גיטרה ששמעתי במהלך חיי.

אתה יכול להקשיב ל “Stairway to Heaven”. המילים הן ללא ספק טובות, אבל מה יקרה אם תקשיב רק למוסיקה? סביר להניח כי תמשיך ליהנות. המוסיקה לא משעממת, היא לא חוזרת על עצמה, יש מגוון אקורדים והם הרבה יותר מעניינים. יש אפילו קטע סולו של גיטרה מעולה. מעבר לכך, יש המון ניגודים ועניין, והמון ביטוי עצמי.

קח לעצמך תרגיל

בפעם הבאה לפני שאתה כותב שיר, חשוב על הנקודות הבאות. חשוב על תהליך זה כאילו היית נוכח במהלך שיעור גיטרה, וההדרכה הספציפית ניתנת על ידי מורה לגיטרה.

  1. חשוב על נושא לכתוב עליו, וכתוב את      השיר (גם אם אתה לא ממש אוהב לכתוב מילים לשירים)
  2. תכנן מראש איך תחלק את השיר לחלקים      (בתים, פזמון וכו’)
  3. חשוב על המבנה המוסיקלי אשר יכול      להתאים להרגשתך כפי שהיא התבטאה בכתיבת המילים (אקורדים, סולמות וכו’)
  4. כתוב את הדברים לפניך. חשוב איך אפשר      לשפר את התאמת המוסיקה למילים, איך אפשר לשנות את האקורדים או לנגנם באופן      ייחודי יותר ועוד ועוד.

אז מה עושים הלאה?

מה אתה עוד יכול לעשות בכדי לשפר את ביטוייך העצמי? הרבה דברים אפשריים. הייתי מסכם את המלצותיי בנקודות הבאות:

  1. קח שיעורי      גיטרה אצל מורה גיטרה שגם כותב שירים. כמובן, שהכי טוב לבחור מורה גיטרה אשר      מתאים לך מבחינת טעם מוסיקלי.
  2. אין דבר      המתאים יותר מלקחת שיעורי גיטרה אצל מורה גיטרה בעל ניסיון והשכלה מתאימה.
  3. נסה לייצר      קבוצת כתיבה, בה האחד לומד מהשני. כתיבה עם אדם אחר יכולה להיות בעלת ערך      מכיוון שתוכל ללמוד גישת אחרות משלך לאותה סיטואציה מוסיקלית. לאנשים שונים      יהיו גישות שונות לפתירת בעיות הקשורות ללחן או למוסיקה.
  4. כתוב מוסיקה      כל יום. להיות מומחה בכתיבה דורש השקעה רבה בדומה להשגת ממחיות בכל תחום אחר.      לפעמים זה מפליא אותי, שישנם אנשים המתאמנים על הכלי (הגיטרה) באופן עיקבי      ומתמיד, ומזניחים את מדע היצירה (הכתיבה) והאומנות שבמוסיקה.
  5. אל תחכה עד      שיכולותייך בנגינה או ידיעותייך התיאורטיות יהיו טובות מספיק בכדי לכתוב      מוסיקה. אלא אתה חייב להתאמן בכתיבה, כמו שאתה מתאמן על כל דבר אחר, כמו      לימוד גיטרה, בכדי להשתפר.

 

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Google PlusVisit Us On Youtube