מהם הכישורים החשובים ביותר שאין להרבה נגני גיטרה, למרות שיעורי גיטרה שהם לוקחים? יש שיגידו כי הם אינם מבינים את תיאוריית המוסיקה, בעוד אחרים יגידו כי הכישורים החשובים ביותר הם יצירתיות. הרבה מנגני הגיטרה חושבים כי טכניקת הנגינה היא החשובה ביותר. יכול להיות כי אתה מסכים עם אחד מהמשפטים הללו, או שאתה חושב כי ישנם כישורים נוספים חשובים כמו כתיבת שירים, נגינה בלהקה או דווקא התמדה במהלך לימודי גיטרה.

כל המאפיינים הללו הם באמת חשובים וקריטיים לכל נגן גיטרה אשר רוצה להצליח להיות נגן מצטיין ומוסיקאי. אולם המאפיין החשוב ביותר, אשר אין להרבה מנגני הגיטרה, למרות שהם משתתפים ולוקחים שיעורי גיטרה היא אימון שמיעתי. אנחנו מתמודדים עם מוסיקה, ועם הנאתנו משמיעת מוסיקה, כך שחיוני כי למוסיקאים תהיה שמיעה מוסיקלית. ישנם נגני גיטרה אשר מתאמנים במהלך לימודי גיטרה רק מתוך שמיעה, אולם כישורים אלה שלהם לא טובים כמו שהם היו יכולים להיות.

אשתמש בעצמי בתור דוגמא לנגן גיטרה אשר חסר שמיעה מוסיקלית באופן חמור. לפני שהתחלתי את לימודי המוסיקה שלי, כמו גם שיעורי גיטרה, חשבתי כי השמיעה המוסיקלית שלי לא רעה.  יכולתי ללמוד שירים משמיעה באופן מהיר ולאלתר את נגינתם על הגיטרה, תוך כדי לימודי גיטרה. אולם כל אימת שרציתי להלחין שיר, נתקלתי בבעיה. תמיד הרגשתי כי אני לא יכול להוציא לפועל את המוסיקה המתנגנת בראשי. למרות שהייתה לי טכניקת נגינה לא רעה וידע תיאורטי שלמדתי במהלך שיעורי גיטרה, לא הצלחתי להיות יצירתי באופן שיספק אותי. כל מה שכתבתי או אילתרתי הגיע ממקום של ידע וטכניקה, אבל הרגשתי כי חסר לי עוד משהו. רציתי להיות מיוחד ויצירתי ולהביע את עצמי באופן אחר. הייתי מודע לבעיה, אולם לא למקורה. הסקתי מכך שאינני אדם יצירתי, וכי נתון זה אינו בר שינוי, גם לא לאחר שיעורי גיטרה רבים.

במהלך שיעורי גיטרה שלקחתי, הבנתי כי אני צריך לאמן את השמיעה המוסיקלית שלי. למזלי הרב, היה לי מורה לגיטרה ברחובות שהיה מודע לבעיית השמיעה המוסיקלית אצל נגני גיטרה. לאחר מספר שיעורי גיטרה איתו, הבנתי כי בעיותיי קשורות לשיפור היצירתיות (אילתור, כתיבת שירים או הלחנה ועוד) ולא לחוסר יצירתיות. הן, למעשה, נבעו מכך ששמיעתי לא הייתה מפותחת דיה בכדי לגרום ליצירתיות שלי לפרוץ. גילוי זה היה הגילוי הדהים ביותר שחוויתי במהלך כל הקריירה המוסיקלית שלי. הרגשתי מוכשר וגאה בכך שיש לי כישרון יצירתי. וכל מה שנותר לי לעשות זה להתאמן ולקחת חלק משמעותי יותר המהלך שיעורי גיטרה ספציפיים ויעילים יותר.

ישנן מגוון שיטות ודרכים לפיתוח השמיעה המוסיקלית. ניסיתי לרשום כמה מהם. אבל הרעיון הוא לא לקחת אחד מהם, ליישם אותו ולחכות לניסים שיקרו. אלא נסה ליישם מספר גדול של טיפים, כל אימת שאתה מרגיש פנוי ומוכן.

פעילויות לאימון במהלך לימודי גיטרה

  1. הקשב ונסה לחקות שירים, אקורדים,      מנגינות, סולאים ועוד. השתמש בגיטרה שלך, ובכל מה שלמדת במהלך שיעורי גיטרה,      במשך השנים.
  2. נסה לחקות, ללא שימוש בגיטרה- כתוב      את המוסיקה על דף נייר, וכאשר אתה חושב שזה מספיק מדויק, נסה לנגן זאת. נסה      להקשיב לטעויות שאתה עשה, ולגלות תבניות של טעויות החוזרות על עצמן.
  3. אתה יכול לשיר בקול רם. נסה קודם כל      לשיר את המנגינה העיקרית ולאחר מכן חבר אליה קולות נוספים.
  4. אתה יכול גם לשיר את המרווחים      והאקורדים
  5. נסה לחקות את המקצבים. פעולה זו דומה      לחיקוי מנגינות אולם ההדגשה היא על כתיבה על גבי נייר של המקצב בלבד.
  6. נסה לאלתר מנגינות, סולואים, אקורדים      ועוד. זוהי פעולה אשר ממש כיף לעשות אותה, בכל מקרה, גם ללא שיעורי גיטרה
  7. דמיין לעצמך מנגינה בעלת 3-4 בתים,      ואז נסה לנגן אותה על הגיטרה
  8. הקלט את עצמך מנגן מגוון גדול של      אקורדים. נסה לא לחזור על אותם אקורדים באופן שכיח מדי. לאחר מכן, אתה יכול      לשמוע את ההקלטה לנסות לשחזר את האקורדים ששמעת.
  9. ישנן תוכנות אשר מנסות לאמן את      השמיעה המוסיקלית, ואפשר לחפשן ברחבי הרשת.
  10. נסה לחפש מורה גיטרה מומחה אשר יכול      לעזור לך באימון השמיעה המוסיקלית. הרעיון הוא לחפש את אותו מורה גיטרה אשר      יודע ללמד זאת, ומודע לבעיה זו, כך שתוכל להבין עד מהרה כי שיעורי גיטרה הינם      יעילים ואפקטיביים, כאשר הם מיועדים למטרה מסוימת.

שמיעה מוסיקלית הינה קריטית ומהווה נדבך עיקרי בכל שלבי ההתפתחות המוסיקלית. נסה להיות סבלני וסובלני עם עצמך במהלך התפתחותך, גם אם היא נראית איטית יותר ממה שהיית מצפה לראות. אוזנייך צריכות אימון קבוע, בדיוק כמו הידיים אשר זקוקות למהלך שיעורי גיטרה סדירים ועקביים.

 

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Google PlusVisit Us On Youtube