רוב האנשים מתייחסים לכתיבת שירים באופן זהה. הן הנגנים אשר כותבים את המוסיקה, והן אלה אשר כותבים את הלחן בלבד, פועלים באותה השיטה, של נגינה, אלתור במהלך לימודי גיטרה, אחר חיפוש ה”דבר הנכון” עד אשר הם “נתפסים” במנגינה הנשמעת טוב. הם בוחרים להתמקד במטרה של עשיית שיר שלם במקום התמקדות בתהליך הרחב של הלחנת מוסיקה. כלומר, נגנים אלה מתמקדים ב”מה” (איזה שיר הם רוצים לכתוב) במקום ב”איך” (איזה תהליך ושיטות יכולות לשמש לשם כך). ברגע שמתקבלת ההחלטה על כתיבת שיר, הם מתחילים בתהליך אלתור אשר נראה, לכאורה קל וטבעי יותר.

לשם המחשה, בוא נניח כי הכלי עליו אתה מנגן הוא גיטרה חשמלית. ישנם חסרונות ויתרונות בכל תהליך שייבחר לשם כתיבת שירים. היתרונות, למשל, הקיימים בתהליך של אלתור שירים עשויים להיות: שיטה קלה ומהירה (ללא דרישה לתכנון או פעילויות מקדימות), והלחנת מוסיקה אשר מתאימה באופן ספציפי לגיטרה עליה אתה מנגן. מכיוון שהרבה מכותבי השירים (ואפילו המקצוענים שבהם) כותבים בדרך זו, התוצאות המוסיקליות המתקבלות יהיו דומות לשירים מוצלחים אשר נכתבו בעבר.

החסרונות של שיטה זו עלולים להיות שתגלה כי אתה מוגבל על ידי מגבלות הכלי (מבחינת טונים, מספר הצלילים, המקצב ועוד), השיר עלול להישמע כמו אלפי שירים אשר נכתבו לפניו, והוא עלול להביע רק את יצירתיות אצבעותייך, ולא לבטא באמת את מה שרצית להגיד או להלחין. התוצאות המוסיקליות בדרך זו עלולות להיות מוגבלות. תוצאה לא מספקת זו לא נובעת בהכרח מזה שאתה לא בסדר. לימודי גיטרה עקביים ומסודרים אשר יינתנו על ידי מורה לגיטרה מומחה לעניין, יוכלו לשפר את דרך כתיבת השירים שלך לאין ערוך.

כל שיטה של כתיבת שירים תהיה מוגבלת בצורה כלשהי. תהיה חייב לעבוד קשה ולהתאמץ בכדי להוציא את המירב מכתיבת שירים בשיטה זו או אחרת. ולכן, ההמלצה שלי, בתור מורה לגיטרה, היא להשתמש בכמה שיותר שיטות. אתה יכול להתחיל לנגן, במהלך לימודי גיטרה, ולאלתר, כאשר אתה מבקש מהמלווה שלך, לשים לב לדברים הטבעיים שאתה עושה. מהו התהליך אשר אתה בדרך כלל מתחיל איתו? האם אתה מתחיל מכתיבת המוסיקה? או האם אתה מתחיל דווקא מכתיבת האקורדים? להלן רשימת דוגמאות לרעיונות איתם אפשר להתחיל.

התחל עם כתיבת המוסיקה

  • במקרה זה, חשוב      האם המוסיקה אותה אתה רוצה לכתוב, תתלווה למילים או תעמוד בפני עצמה. מחשבה      זו הינה חשובה מכיוון שמוסיקה ווקאלית חייבת להתחשב גם בצורך של הזמר לנשום      ובגובה הטונים שלו, אשר יהיו סביר להניח מוגבלים יותר, מאשר כתיבת מוסיקה אשר      תיושם על כלי הנגינה בלבד. חשוב על הכול כאשר אתה כותב את המוסיקה. מומלץ      להתייעץ עם מורה לגיטרה אשר מומחה בנושא זה, במהלך שיעורי גיטרה.
  • חשוב גם על      קווי המתאר של המוסיקה או המנגינה אשר כתבת (האם היא חדה, מתכווננת לכיוון      מסוים וכו’).
  • האם יש שיא      ברור? האם הוא במקום טוב כאשר מקשיבים לכל השיר?

התחל עם האקורדים תחילה

  • בחר את הטון      המתאים ביותר בכדי להתחיל איתו. אתה לא חייב להישאר במקום זה לכל אורך השיר,      אולם זה יהיה חכם יותר להתחיל עם טון אשר יהווה את המפתח המרכזי. אפשר לסטות      ממפתח זה יותר מאוחר. שאל את המלווה או את המורה לגיטרה האם טון זה הוא ברור      די צורכו
  • חשוב על המשכיות      האקורדים, האם ישנם רגעי לחץ או חידוד? האם רגעים אלה ממוקמים בסדר הנכון?

התחל עם האקורדים והמנגינה באופן משולב

אני בתור, מורה לגיטרה, אוהב את האופציה הזו מאד. אתה יכול להתחיל עם אקורד בודד והתחלת מנגינה, כאשר אתה ממשיך משם ומחבר עוד אקורדים ומוסיקה, כאשר הם משולבים זה בזה. אתה יכול להתנסות בשינוי האקורדים ולא במנגינה או להיפך.

התחל עם המקצב

  • חשוב על המקצב      או על תבנית הקצב בה אתה בדרך כלל משתמש. אולי אחד מהם יתאים לך למה שאתה      רוצה להגיד בשיר החדש
  • נסה וריאציות      שונות על המקצב האהוב עלייך. קח תבנית שכיחה ונגן אותה אחורנית.
  • לחילופין, אתה      יכול להתחיל ממשהו חדש לגמרי. הכרח את עצמך לשכוח את כל תבניות הקצב המוכרות      והשכיחות שלך אשר הספקת ללמוד עד כה באחד משיעורי הגיטרה אשר לקחת, בכדי      להתפנות לכתיבה של משהו חדש לגמרי.

האלמנטים אותם מחפשים כותבי השירים בשכיחות הגבוהה ביותר הינם הדינמיקה, המרקם והתבנית. חברות תקליטים, פעמים רבות, שוכרות מפיקים בכדי שיוכלו לשפר את איכות תהליך כתיבת השירים של הכותבים שלהם. מפיקים אלה, משקיעים זמן רב (ואת הכסף של האומנים) בשיפור המוסיקה בשלושת האלמנטים הללו אשר נעלמים מעיני המוסיקאים עצמם. אנשים רבים יכולים לכתוב לחן ולחבר מספר אקורדים ביחד, אולם הם מתקשים בחשיבה על דינמיקה, מרקם ותבנית. לכן במהלך שיעורי גיטרה, התייעץ עם מורה לגיטרה ותוכל לשאול על כל אותם נושאים לא ברורים.

התחל עם דינמיקה

  • אם אתה חושב      על הדינמיקה בזמן שאתה מלחין כל חלק מהשיר, אתה כבר משופשף מספיק, וסביר      להניח כי לקחת שיעורי גיטרה אשר הועילו לך.
  • תכנן מראש את      טווח הדינמיקה אשר השיר החדש יוכל להקיף. איזה חלק יהיה חזק יותר ואיזה חלק      יהיה רך יותר? או איך תוכל לייצר מעבר חלק יותר ביניהם? האם בכלל נדרשים      מעברים חלקים?

התחל עם גוון הקול

מגון הכלים בהם אתה משתמש, והמוסיקה המופקת מהם, יכולים להכניס צבע למוסיקה שלך. כאשר אתה כותב מוסיקה או לחן, נסה מספר איכויות של טון. גם אם אתה כותב קטע סולו לכלי יחיד, תוכל להכניס “צבע” בעזרת מגוון אפקטים.

התחל עם המרקם תחילה

סמיכות המוסיקה וגוון הקול ישפיעו במידה רבה על סוג הלחן. חשוב איך סמיכות זו תוכל להשתנות ממקטע למקטע. איזה סוג שינויים זה יכול להוביל?

התחל עם התבנית תחילה

אם תתחיל בתחילה עם התבנית, תוכל להימנע מבעיות רבות בעתיד. אם לא תחשוב על צורת התבנית (סידור החלקים בשיר) בתהליך כתיבת השיר, זה עלול להכניס אותך לפינה בשלבים מאוחרים יותר. למשל כאשר אתה כותב חלקים נפרדים לשיר אך מתקשה בהכנסת כל החלקים הללו לכדי יחידה אחת, זה אומר כי לא הייתה מחשבה מלכתחילה על תבנית השיר הרצויה.

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Google PlusVisit Us On Youtube